Rejestracja
Przy udzielaniu świadczeń nie obowiązuje rejonizacja.
Punkt rejestracji jest miejscem, w którym dochodzi do pierwszego spotkania pacjenta ze świadczeniodawcą.
W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać kompletną informację dotyczącą:
- świadczeń dostępnych w placówce,
- czasu oczekiwania,
- form i terminów zapisu do lekarza,
- wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia,
- wyników badań niezbędnych podczas wizyty,
- miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych (USG, RTG, badań laboratoryjnych lub innych),
- zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
- organizacji pracy przychodni.
Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy punktu rejestracji.
Ustalanie przez świadczeniodawcę dni do zapisywania się jest niezgodne z prawem.
Aby zarejestrować się u świadczeniodawcy pacjent może zgłosić się do rejestracji:
- osobiście,
- telefonicznie,
- za pośrednictwem osoby trzeciej,
- drogą elektroniczną.
Pacjent, który w tym roku zostaje wpisany na listę oczekujących na świadczenie udzielane w szpitalu lub na świadczenie specjalistyczne udzielane w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej na podstawie skierowania, ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących, pod rygorem skreślenia z listy oczekujących.
Podczas rejestracji pacjent powinien otrzymać informację o dacie i godzinie wizyty.
Przy zapisywaniu zgłaszających się pacjentów należy pamiętać, że:
- świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie,
- świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie.
Jeżeli wskazany pacjentowi termin wizyty w poradni specjalistycznej jest odległy, pacjent powinien uzyskać informację o możliwości skorzystania z porady specjalisty w innych placówkach mających umowę z NFZ. W miarę możliwości należy wskazać adres miejsca, gdzie kolejka do danego specjalisty jest krótsza.
Gdy pacjent jest objęty stałym leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Pozwoli to na zachowanie ciągłości opieki medycznej.
W przypadku nieobecności lekarza, pacjent powinien zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń oraz w siedzibie świadczeniodawcy.
W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, należy poinformować pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie lub sms-em) o zmianie tego terminu.
Wykaz poradni przyjmujących chorych w ramach ubezpieczenia wraz z czasem oczekiwania dostępny jest na stronie internetowej:
https://terminyleczenia.nfz.gov.pl/
oraz
pod numerem bezpłatnej
Telefonicznej Informacji Pacjenta 800-190-590.
Stan na dzień: 1 lutego 2019 r.
Źródło: Wydział Spraw Świadczeniobiorców
- Aktualności
- Internetowa rezerwacja wizyt
- Internetowe Konto Pacjenta
- NFZ bliżej Pacjenta
- Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
- Gdzie się leczyć
- Sprawdź termin leczenia
- Jak się leczyć
- Profilaktyka
- Sanatorium
- Leczenie za granicą
- Poszkodowani w misjach
- O zdrowiu w mediach
- Informacje w języku migowym
- Zadaj pytanie
- Kontakt z oddziałem