Problem nadwagi lub otyłości dotyczy w Polsce co dziesiątego dziecka w wieku 1-3 lat, 30 proc. dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz 22 proc. młodzieży do 15 roku życia.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że z nadwagą lub otyłością z okresu dzieciństwa, będzie się zmagała także osoba dorosła.
O tym, jak temu zapobiec jest kolejna "Środa z profilaktyką".

Nie mylili się eksperci Światowej Organizacji Zdrowia, którzy już w latach 70. XX w. ocenili, że otyłość stanie się jedną z najpoważniejszych chorób żywieniowych naszych czasów. Liczba otyłych dzieci (powyżej 5. roku życia) i młodzieży wzrosła z 11 mln w 1975 r. do 124 mln w 2016 r. Kolejne 213 mln miało nadwagę, która łatwo może się przeistoczyć w otyłość.

Warto pamiętać, że nadwaga i otyłość są zjawiskami rodzinnymi, więc działania dotyczące ich zapobiegania i leczenia powinny dotyczyć nie tylko dziecka, ale całej rodziny. Praca z dzieckiem z nadwagą lub otyłym powinna koncentrować się nie tylko na obniżeniu masy ciała, ale również na wzmacnianiu jego poczucia własnej wartości i budowaniu pozytywnego obrazu siebie. Przypominają o tym eksperci w ramach "Środy z Profilaktyką" NFZ.


Najczęstsze przyczyny otyłości u dzieci

  • Zbyt późne wprowadzanie nowych smaków i produktów o twardej strukturze.
  • Monotonna dieta.
  • Nadmiar słodyczy.
  • Niespożywanie warzyw i owoców.
  • Mała ilość wypijanej wody.
  • Nadmiar soli w diecie.
  • Niska aktywność fizyczna.
  • Traktowanie jedzenia jako nagrody lub kary.
  • Wypijanie dużych ilości kolorowych napojów, zwłaszcza gazowanych.

Konsekwencje otyłości u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym

  • Problemy z koncentracją i pamięcią, a tym samym z nauką.
  • Rozwój chorób przewlekłych niezakaźnych tj.: cukrzyca typu II, nowotwory, choroby układu kostno-stawowego, nadciśnienie tętnicze.
  • Niedobory witamin, szczególnie witaminy D i składników mineralnych.
  • Obniżona wydolność organizmu i niechęć do wysiłku fizycznego.
  • Zbyt wczesne dojrzewanie płciowe.
  • Zaburzenia emocjonalne, niska samoocena i ostrzejsza samokrytyka.
  • Depresja i izolacja społeczna.

Profilaktyka otyłości od najmłodszych lat

  • Zadbaj, aby dziecko jadło w ciągu dnia 4-5 zróżnicowanych posiłków.
  • Zacznijcie dzień od śniadania. Nie zapominajcie o drugim śniadaniu. Codzienne spożywanie śniadania ma korzystny wpływ na rozwój, zdrowie i funkcjonowanie
  • młodych ludzi w szkole. Co więcej, dzieci, które jedzą śniadanie, rzadziej i w mniejszym stopniu są narażone na ryzyko nadwagi i otyłości.
  • Pamiętaj, aby w każdym posiłku dziecka znalazły się warzywa.
  • Wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe.
  • Podawaj do picia wodę zamiast kolorowych napojów.
  • Unikaj fast foodów.
  • Jeżeli dziecko podjada między posiłkami, niech je wartościowe produkty takie jak orzechy lub owoce.
  • Jeśli dzieci i rodzice jedzą razem, to to także pomaga uniknąć problemów z nadwagą.
  • Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu i rozwijaniu hobby dziecka.
  • Ogranicz korzystanie z urządzeń elektronicznych do 2 godzin.
  • Zadbaj o aktywność fizyczną całej rodziny.

Zobacz film z udziałem ekspertów

Jak kształtować nawyki żywieniowe? Czy mleczny deser owocowy to dobra przekąska dla dzieci? Co warto wiedzieć o wodach smakowych i kolorowych napojach? Jak motywować dzieci do aktywności fizycznej? M.in. na te pytania odpowiadają dr inż. Katarzyna Rolf z Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Maria Niewczas, szcześciokrotna mistrzyni świata w karate tradycyjnym i wykładowczyni Uniwersytetu Rzeszowskiego:

FILM

Pobierz ulotkę i dowiedz się więcej

Źródło: Centrala NFZ

Załączniki:
PlikOpisRozmiar
Pobierz plik (Profilaktyka od najmłodszych lat. Otyłość._ULOTKA_ost.pdf)Ulotka o profilaktyce otyłości 862 kB