Przejdź do głównej treści

Dla świadczeniodawcy

Komunikat dla świadczeniodawców dotyczący przyjęć pacjentów

04.05.2010

W związku z docierającymi sygnałami o nieprawidłowościach w zakresie przyjęć pacjentów przez niektórych świadczeniodawców oraz w nawiązaniu do opinii Pani Krystyny Barbary Kozłowskiej Rzecznika Praw Pacjenta - Łódzki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia przypomina i prosi o przestrzeganie zasad obowiązujących w tym zakresie:

 

placówka zapewnia bieżącą rejestrację pacjentów w godzinach jej pracy, w tym także rejestrację telefoniczną. Wyznaczanie terminów „przyjmowania zapisów” na listę oczekujących jest niezgodne z obowiązującymi w NFZ regulacjami i stanowi praktykę naruszającą zbiorowe prawa pacjentów, o której stanowi rozdział 13 „Postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta” ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r., nr 52, poz. 417, z późn. zmianami).

Przypadki nagłe – otrzymują pomoc niezwłocznie z pominięciem kolejki. 

Jeśli świadczenie nie może być wykonane w dniu rejestracji, pacjent jest wpisywany na listę oczekujących i otrzymuje informację o wyznaczonym terminie udzielenia świadczenia. Nie jest możliwa odmowa wpisania pacjenta na listę oczekujących w dniu jego zgłoszenia. W zależności od stanu zdrowia i innych względów medycznych pacjent otrzymuje na liście oczekujących kategorię pilny lub stabilny, pacjent w planie leczenia (tj. odbywający kolejną wizytę kontrolną w cyklu leczenia) ma wyznaczany następny termin w czasie danej wizyty.

Wizyty pacjentów w planie leczenia nie są brane pod uwagę przy statystykach z list oczekujących.
 
Niestosowanie się do przepisów może skutkować wyciąganiem konsekwencji określonych w umowach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.