Weryfikacja wsteczna świadczeń za rok 2018
Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ w Łodzi, informuje, że na Portalu Świadczeniodawcy opublikowane zostały wyniki procesu weryfikacji wstecznej świadczeń zrealizowanych w 2018 roku (weryfikacja uwzględnia wszystkie świadczenia – zapłacone i niezapłacone). Weryfikacji podlegały wszystkie świadczenia zrealizowane w 2018 roku i sprawozdane do Centralnej Bazy Świadczeń. Weryfikacja wsteczna uruchomiona została zgodnie z wytycznymi Centrali NFZ i dotyczyła prawidłowości sprawozdawania świadczeń i ich zgodności z obowiązującymi aktami prawnymi (między innymi z zapisami zawartych umów, Zarządzeniami Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w poszczególnych rodzajach świadczeń, rozporządzeniami Ministra Zdrowia).
W celu dokonania korekt zakwestionowanych świadczeń w dniach od 18.02.2019 r. do 08.03.2019 r. zostaną zdjęte blokady umów umożliwiając Państwu dokonanie stosownych korekt.
Świadczenia ocenione jako błędne należy usunąć lub skorygować (dane statystyczne) oraz ponownie sprawozdać. W przypadku błędnie sprawozdawanych świadczeń już sfinansowanych oprócz ponownego przesłania komunikatu należy dokonać korekty dokumentów rozliczeniowych.
Status odblokowania będzie umożliwiał:
- poprawianie pozycji nierozliczonych (zakończone podniesieniem wersji świadczenia),
- poprawianie pozycji rozliczonych (zakończone podniesieniem wersji świadczenia),
- usuwanie pozycji nierozliczonych,
- usuwanie pozycji rozliczonych.
W przypadku odwołania od wyników weryfikacji do czasu otrzymania informacji o wyniku jego rozpatrzenia, nie należy dokonywać korekt zakwestionowanych pozycji.
W ewentualnym odwołaniu niezbędne jest przekazywanie następujących informacji:
- kod umowy,
- id zakwestionowanego zestawu świadczeń,
- id zakwestionowanej pozycji rozliczeniowej,
- id świadczenia w systemie nadawcy,
- typ błędu,
- uzasadnienia odwołania,
- kopia niezbędnej do rozpatrzenia odwołania dokumentacji
W przypadku konieczności odblokowania umowy, w której weryfikacja nie ujawniła błędów (świadczenia pozostają w konflikcie ze świadczeniami zakwestionowanymi) należy złożyć do ŁOW NFZ stosowny wniosek o odblokowanie umowy. Wzór wniosku dostępny do pobrania na stronie internetowej ŁOW NFZ:
http://www.nfz-lodz.pl/dopobraniapliki/dlaswiadczeniodawcowipersonelumedycznego/5740-pliki-umowy
Termin składania odwołań oraz wniosków o odblokowanie okresów sprawozdawczych upływa w dniu: 01.03.2019 r. (data wpływu do ŁOW NFZ).
UWAGA! Prosimy nie przesyłać powtórnie odwołań od zakwestionowanych świadczeń, dla których już przekazano wyjaśnienia do ŁOW NFZ (w takich sytuacjach prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami ŁOW NFZ).
Dokonane ostatecznie korekty sprawozdawczości należy rozliczyć w ww. terminie poprzez przesłanie do ŁOW NFZ faktury/rachunku/noty komunikatem XML - FAKT/RACH/NOTA.
Przypominamy, że w przypadku korekt polegających na wystornowaniu wszystkich pozycji rozliczeniowych dla danego zestawu świadczeń (np. dla całej hospitalizacji) – wycofanie zestawu świadczeń (całej hospitalizacji) z rozliczenia, winno być zakończone pełnym usunięciem zestawu tzw. I fazą. W przeciwnym przypadku, świadczenia takie będą nadal brały udział w procesach weryfikacyjnych prowadzonych przez OW NFZ.
UWAGA! W przypadku odwołania się od którejkolwiek zakwestionowanej pozycji w danej umowie nie należy uruchamiać procesu naliczania – aż do czasu rozpatrzenia odwołania, gdyż spowoduje to wystawienie szablonu korygującego dla wszystkich rozliczonych świadczeń oznaczonych flagą błędu, bez możliwości odwołania.
Szczegółowe informacje w przedstawionym wyżej zakresie uzyskać można pod numerami telefonów:
- 42 275–49–03 (LSZ – 03/1, 03/8, PSY),
- 42 275–40–71 (LSZ – 03/3, 03/5, 03/8),
- 42 275–49–14 (REH, LSZ – 03/1, 03/8),
- 42 275–40–76 (LSZ – 03/1, 03/8),
- 42 275–40–70 (AOS, LSZ – 03/1, 03/8),
- 42 275–48–23 (SOK, LSZ – 03/1, 03/6, 03/8, OPH, SPO)),
- 42 275–40–24 (STO, RM, PD),
- 42 275–41–63 (POZ),
- 42 275–40–74 (AOS, PSY, LSZ, REH)
Źródło: Wydział Świadczeń Opieki Zdrowotnej