Jak wyjaśnić status ubezpieczenia? Uczeń i student
Jeśli jesteś pełnoletnim uczniem lub studentem do 26 r. ż. i uważasz, że zostałeś zgłoszony przez rodzica do ubezpieczenia zdrowotnego Twój status ubezpieczenia musi wyjaśnić rodzic, który zgłosił Cię do swojego ubezpieczenia u swojego płatnika składek (np. pracownik u pracodawcy).
Jeśli płatnik potwierdzi, że dokonał zgłoszenia do ubezpieczenia, rodzic powinien wziąć od niego dokument, który wskazuje datę Twojego zgłoszenia do jego ubezpieczenia jako członek rodziny (np. ZUS ZCZA/ZCNA).
Powinieneś zgłosić się z ww. dokumentem oraz legitymacją szkolną lub studencką do ŁOW NFZ ( Łódź, Targowa 35); możesz także przesłać kserokopie ww. dokumentów i wniosek o wyjaśnienie statusu ubezpieczenia pocztą (ŁOW NFZ, Kopcińskiego 58, 90-032 Łódź) lub drogą elektroniczną (
Jeśli w Twoim imieniu będzie występował rodzic, do ww. dokumentów należy dołączyć także Twoje pisemne upoważnienie dla tego rodzica do wystąpienia do NFZ o wyjaśnienie Twojego statusu ubezpieczenia zdrowotnego.
Pracownik ŁOW NFZ podejmie postępowanie wyjaśniające z ZUS/KRUS, a po jego zakończeniu listownie zawiadomi Cię o jego wyniku.
Jeśli Twój statusu ubezpieczenia zostanie pozytywnie zweryfikowany, system eWUŚ będzie odtąd potwierdzał Twoje prawo do świadczeń, w razie weryfikacji negatywnej otrzymasz pisemne wskazówki, co zrobić, by uzyskać potwierdzenie prawa do świadczeń.
Jeżeli byłeś zgłoszony do ubezpieczenia, ale jednocześnie podjąłeś pracę, na przykład w czasie wakacji w ramach umowy zlecenia, Twoje ubezpieczenie zgłoszone przez rodzica wygasło i nie zostanie przywrócone automatycznie gdy zakończysz swoją pracę. W takim przypadku, żeby korzystać ze świadczeń zdrowotnych,
Rodzic ponownie musi zgłosić Cię do ubezpieczenia w swoim zakładzie pracy.
Twoje prawo do świadczeń wygaśnie także w przypadku, gdy rodzice, którzy zgłosili Cię do ubezpieczenia zmienią pracę i nie zgłoszą Cię u nowego pracodawcy. Przypomnij im wtedy, żeby uczynili to ponownie.
Stan na dzień: 1 czerwca 2020 r.
Źródło: Wydział Spraw Świadczeniobiorców
- Aktualności
- Internetowe Konto Pacjenta
- NFZ bliżej Pacjenta
- Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
- Gdzie się leczyć
- Gdzie realizować recepty
- Sprawdź termin leczenia
- Jak się leczyć
- Profilaktyka
- Sanatorium
- Leczenie za granicą
- Poszkodowani w misjach
- O zdrowiu w mediach
- Informacje w języku migowym
- Zadaj pytanie
- Kontakt z oddziałem