Od 1 stycznia 2020 r. wprowadzone zostały nowe zasady wystawiania, weryfikacji
i realizacji zleceń na wyroby medyczne.

 

Na nowych zasadach pacjent u lekarza może mieć wystawione zlecenie (w systemie eZWM) co oznacza, że nie musi potwierdzać tak wystawionego zlecenia w OW NFZ celem otrzymania dofinansowania do zleconego wyrobu medycznego.

 

Jest to znaczne ułatwienie dla pacjenta, który w celu uzyskania refundacji nie musi już odwiedzać placówki OW NFZ.

 

Zlecenie może zostać potwierdzone przez lekarza lub inną osobę uprawnioną do wystawienia zlecenia – już na etapie wystawiania zlecenia podczas wizyty pacjenta w gabinecie lekarskim.
Zlecenie na aparat słuchowy wystawi laryngolog, na okulary – okulista a na protezę piersi – onkolog lub lekarz POZ.

 

Główne korzyści dla pacjenta

  • Brak konieczności wizyty pacjenta w siedzibie OW NFZ w celu potwierdzenia zlecenia-Pacjent bezpośrednio od lekarza może udać się do sklepu medycznego lub apteki w celu realizacji zlecenia. Refundowane wyroby medyczne może nabyć lub otrzymać w punktach, które podpisały umowę z Funduszem.

 

Lista realizatorów dostępna jest na stronie internetowej: https://zip.nfz.gov.pl/GSL/GSL/ZPO

 

  • Według nowych zasad zlecenie na wyroby medyczne, może zostać wystawione i potwierdzone niezależnie od miejsca zamieszkania Pacjenta.
    Oznacza to, że pacjent nie musi przychodzić do właściwego OW NFZ zgodnie z rejonizacją wynikającą z adresu zamieszkania pacjenta.

 

Jeśli zasoby informatyczne, którymi dysponuje lekarz, nie pozwalają na elektroniczną weryfikację zlecenia podczas wizyty pacjenta, w dalszym ciągu istnieje możliwość potwierdzenia zlecenia na Sali Obsługi Klienta w Łodzi ul. Targowa 35 lub w Delegaturach:

  • Piotrków Trybunalski ul. Armii Krajowej 15,
  • Sieradz ul. Jana Pawła II 3,
  • Skierniewice ul. Jagiellońska 29.

 

UWAGA!

Aktualnie w okresie pandemii zamiast wizyty w NFZ istnieje możliwość przesłania skanu/zdjęcia zlecenia wystawionego przez lekarza na adres mailowy:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – celem przyznania refundacji.

 

Informację o potwierdzonym zleceniu pracownik NFZ odsyła zwrotnie na wskazany adres mailowy, w którym podaje numer potwierdzonego zlecenia. Numer zlecenia wraz z numerem PESEL należy podać w punkcie odbioru zaopatrzenia (https://zip.nfz.gov.pl/GSL/GSL/ZPO)

 

Datą realizacji świadczenia jest data odbioru okularów, wózka, aparatów słuchowych lub innych przedmiotów ortopedycznych. Od daty odbioru zaopatrzenia obliczany jest okres użytkowania - okres karencji (różny dla różnych wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie), po którym pacjent może otrzymać nowy wyrób medyczny.

 

Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne comiesięczne takie jak np. pieluchomajtki wystawione i potwierdzone w nowym systemie przez lekarza może być maksymalnie na 12 miesięcy, natomiast w OW NFZ może być potwierdzone maksymalnie na 6 miesięcy.

 

Zlecenie na zaopatrzenie comiesięczne może zostać zrealizowane wyłącznie w miesiącach, na które zostało wystawione, z wyłączeniem miesięcy, które upłynęły.

 

Wszystkie zlecenia wystawione po dniu 1 stycznia 2020 r. posiadają ważność 12 miesięcy od daty ich wystawienia.

 

Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zlecenia naprawy, które do dnia 31 grudnia 2019 r. zostały wystawione oraz wystawione i potwierdzone, będą realizowane na dotychczasowych zasadach, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r.

 

infografika, która przedstawia sposób potwierdzania zlecenia na wyroby medyczne


 

Artykuły powiązane:

  

 Stan na dzień: 1 sierpnia 2020 r.

Źródło: Wydział Spraw Świadczeniobiorców