film z tłumaczem migowymZapraszamy Państwa do obejrzenia kolejnego odcinka programu dla pacjentów ABC Pacjenta, któryw całości poświęciliśmy Zintegrowanemu Portalowi Pacjenta.

Program prowadzi redaktor Anna Łukasik. Serdecznie zapraszamy!


Film: ABC pacjenta - ZIP ma dwa lata!

Przyciski odtwarzacza:


Skróty klawiszowe do zarządzania odtwarzaczem:

  • klawisz space funkcja: play/pauza
  • klawisz P funkcja: play/pauza
  • klawisz S funkcja: stop
  • klawisz F funkcja: pełny ekran
  • klawisz left funkcja: 5 sekund wstecz
  • klawisz right funkcja: 5 sekund w przód
  • klawisz up funkcja: podgłośnianie
  • klawisz down funkcja: przyciszanie
  • klawisz + funkcja: podgłośnienie
  • klawisz - funkcja: wyciszanie

Tekst alternatywny audycji telewizyjnej ABC pacjenta - warto mieć konto w ZIP.

11. odcinek programu ŁOW NFZ dla pacjentów ABC Pacjenta poświęcony ZIP.

Program prowadzi redaktor Anna Łukasik. Serdecznie zapraszamy!

Początek programu

Billboard: Na program zaprasza Łódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia.

Sonda uliczna

Redaktor [głos z offu; widok na przechodniów]: Wiedza Panie co to jest ZIP w NFZ?

Kobieta 1: Nie wiemy, nie wiemy.

Redaktor [głos z offu; widok na przechodniów]: Zintegrowany Informator Pacjenta.

Kobieta 1: być może coś takiego jest.

Kobieta 2: Tak się orientuję trochę, ale nie za dobrze wiem.

Kobieta 3: Dostęp przez Internet do Funduszu. Mam to też.

Wypowiedzi ekspertów

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi: ZIP, czyli Zintegrowany Informator Pacjenta, to jest takie internetowe konto, na którym widzimy całą historie naszego leczenia. Możemy na tym koncie zobaczyć, czy jesteśmy ubezpieczeni, jest to taki nasz eWUŚ online, z którego możemy korzystać w domu. Możemy zobaczyć gdzie się leczyliśmy., ile kosztowało nasze leczenie. Na takim koncie zobaczymy także po zalogowaniu, gdzie wybraliśmy lekarza, pielęgniarkę i położną i ile co miesiąc Fundusz płaci tym osobom za opiekę nad nami.

Na koncie w ZIP mogą Państwo zobaczyć swój status ubezpieczenia. Zobaczycie Państwo, czy wtedy kiedy pójdziecie do lekarza wyświetlicie się na zielono, czyli krótko mówiąc czy jesteście ubezpieczeni czy nie. To jest ważne dla studentów, również dla emerytów i rencistów. Przede wszystkim ważne jest to dla dzieci, bo nie zawsze pamiętamy o tym, żeby zgłosić nasze dziecko do ubezpieczenia.

Zintegrowany Informator Pacjenta funkcjonuje od 1 lipca 2013 roku. Takie konto w Polsce założyło już ponad milion osób. Najmłodsza to noworodek, a najstarsza ma ponad 90 lat. W łódzkim takie konto ma już 70 tyś. osób, wielu seniorów, wiele dzieci. My zachęcamy każdego, żeby takie konto sobie założył, dlatego że to konto ewoluuje, będzie się stale rozwijało, będzie się zmieniało.

Plansza

Lektor czyta informację [głos z offu]: konto w ZIP można założyć sobie i swojemu dziecku.

Wypowiedzi ekspertów

Ewa Prycz, NFZ oddział w Łodzi: do założenia konta w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta jest potrzebny dowód osobisty, na podstawie którego generowane jest hasło i login, które znajdują się w tej kopercie [pracownik trzyma w ręku utajnioną kopertę, to rodzaj koperty przeznaczonej do wydruku informacji poufnych]. Login jest przypisany na stałe, natomiast hasło jest jednorazowe, które na starcie należy zmienić na swoje. To hasło jednorazowe umożliwia odblokowanie systemu, po czym system będzie po kolei naprowadzał użytkownika tego programu do kolejnych operacji.

Ewa Prycz, NFZ oddział w Łodzi [głos z offu; widok obsługiwanego przez pracownika sali obsługi ŁOW NFZ pacjenta, który zakłada konto w ZIP]: założenie konta w ZIP to dosłownie chwila, wprowadzenie danych w postaci numeru PESEL do systemu, wygenerowanie wniosku i wygenerowanie bezpiecznej koperty z loginem i hasłem.

Dostęp do Zintegrowanego Informatora Pacjenta można otrzymać przy każdej wizycie w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi: staramy się ułatwić Państwu założenie konta w ZIP i możecie Państwo założyć konto podczas wyjazdów mobilnego ZIPa. Staramy się być na festynach, w szpitalach, w poradniach, wszędzie tam, gdzie zostaniemy zaproszeni. Bywamy również w zakładach pracy. Także jeśli zbiorą Państwo grupę50 osób, to bardzo chętnie przyjedziemy do Was i założymy wszystkim na miejscu konto w Zintegrowanym Informatorze pacjenta.

Maciej Zabierowski, użytkownik ZIP: Wchodząc na konto ZIP odkryłem, że przy zwykłej kontroli stomatologicznej został mi wpisany kiretaż, czyli zabieg za 150 zł. Zgłosiłem się wtedy do NFZ, żeby tą sprawę wyjaśnić.

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi: Kiretaż to zabieg po pierwsze bolesny, trudno go pomylić ze zwykłą kontrolą zębów. To jest zabieg z pogranicza chirurgii stomatologicznej. Polega na usunięciu głębokich złogów nazębnych z kieszonek zębowych. Dlatego tutaj taką sprawę bardzo dokładnie musieliśmy wyjaśnić. Na pewno nie ma to nic wspólnego z kontrola zwykła, za która płacimy kilka złotych.

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi [głos z offu; widok wykonywane badanie oka, badanie tomografem, badanie dermatoskopowe, poziomu cukru we krwi]: Te placówki medyczne, które mylą się nagminnie i nagminnie pobierają od pacjentów opłaty, których nie powinni pobierać, mogą się liczyć z kontrolą. Jeżeli takie świadczenia będą wyjątkowo często się u nas powtarzały, jeżeli zauważymy, że doszło do rażących nadużyć, wówczas świadczeniodawcy musza liczyć się w konsekwencji z zerwaniem przez nas umowy.

Krzysztof Kopania, Prokuratura Okręgowa w Łodzi: Oczywistym jest, że usługi które są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia winny zostać faktycznie wykonane. Niestety często spotykamy się z sytuacjami, że odnotowywany jest fakt realizacji określonych usług medycznych w dokumentacji, ta następnie przedkładana jest Narodowemu Funduszowi Zdrowia celem uzyskania środków finansowych de facto stanowiących refundację. Tego typu zachowania noszą cechy przestępstwa. To oszustwo, które zagrożone jest kara pozbawienia wolności w wymiarze do lat 8.

Narodowy Fundusz Zdrowia śledzi tego typu sytuacje, składa do nas zawiadomienia, które niejednokrotnie skutkowały wniesieniem aktu oskarżenia. Co więcej, w tego typu sprawach zapadały wyroki skazujące.

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi: Te pieniądze, które udaje nam się odzyskać, dzięki Państwa zgłoszeniom nieprawidłowości, wtedy kiedy świadczeniodawca popełnił błąd czy też świadomie źle się z nami rozliczył, to są pieniądze, które wracają do systemu. One wracają na państwa leczenie i powiększają pulę 4 miliardów złotych, które w łódzkim oddziale NFZ wydajemy rocznie na Państwa leczenie.

Jeśli zauważą Państwo, że coś się na tym koncie nie zgadza, mogą Państwo kliknąć w specjalna ikonkę i wtedy pojawi się druk, który wystarczy wypełnić i przesłać do Narodowego Funduszu Zdrowia. Wystarczy wskazać tam, czy świadczenie nie zostało udzielone czy też zapłaciliście Państwo za nie sami i macie rachunek bądź też nie macie rachunku. Każda taka sprawą zajmujemy się bardzo dokładnie i ponieważ ZIP się zmienia, wkrótce czeka Państwa miła niespodzianka, ponieważ takie zgłoszenie będzie można wysłać elektronicznie, tzn. nie będzie trzeba wysyłać formularza do Narodowego Funduszu Zdrowia. Wystarczy kliknąć w ta ikonkę, napisać co jest nie tak z danym świadczeniem i my już taka sprawa będziemy mogli się zająć.

Zawsze wtedy, kiedy zauważą Państwo na swoim koncie jakąś nieprawidłowość, macie Państwo prawo zareagować, wysłać taka informacje do Funduszu, a my wszystkie takie sytuacje bardzo starannie wyjaśniamy.

Dzięki Państwu odzyskaliśmy już sporo pieniędzy, od tych świadczeniodawców którzy albo popełnili błąd rozliczając się z nami, albo świadomie naciągnęli Fundusz na zapłatę za to czego w istocie nie zrobili.

Sonda uliczna

Redaktor [głos z offu]: Przy wizycie prywatnej u lekarza bierze Pani rachunek?

Kobieta 1: Nie biorę.

Mężczyzna: Nie, bo nie daje.

Kobieta 2: Nikt takich rachunków nie daje, najczęściej nie.

Wypowiedzi ekspertów

Zdzisława Wilk, Federacja Konsumentów w Łodzi: Konsument ot nie tylko osoba, która kupuje w sklepie, ale konsumentem jest również osoba, która zawiera umowę na świadczenie usług. Takimi usługami są usługi remontowe, ale również usługi związane z naszym zdrowiem i życiem. I wtedy, kiedy idziemy do lekarza po usługę stomatologiczną czy usługę porady lekarskiej, to wtedy również płacimy za taką usługę i powinniśmy żądać dowodu zakupu, tak samo jak wtedy, kiedy dokonujemy zakupu w sklepie. Ten dowód zakupu daje nam podstawy do dochodzenia roszczenia. Nie tylko wtedy, kiedy idziemy po poradę prywatną, ale również wtedy, kiedy idziemy do przychodni i tam żądane jest od nas dokonanie zapłaty. Dokładnie pytajmy, za co mamy zapłacić.

Plansza

Lektor czyta informację [głos z offu]: dowód zapłaty za usługi medyczne to: rachunek, paragon, faktura, wyciąg z konta.

Wypowiedzi ekspertów

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi: Jest taka niewielka pula świadczeń, jak na przykład protezy, kule, laski, leki, pobyty w zakładzie opiekuńczo-leczniczym czy też leczenie sanatoryjne (za dojazd do sanatorium musimy sami zapłacić), kiedy pacjent dopłaca pewna kwotę z własnej kieszeni. Pozostałe świadczenia są świadczeniami bezpłatnymi, to znaczy takimi świadczeniami, do których nie muszą Państwo dopłacać

Wielu pacjentów, którzy wzięli rachunki za swoje leczenie, np. u lekarza stomatologa, a później na koncie w ZIP zobaczyli, ze za to leczenie stomatologiczne zapłacił także NFZ, mogli odzyskać swoje pieniądze. Stomatolodzy zwrócili tą kwotę, którą pacjenci zapłacili z własnej kieszeni, dlatego że za to leczenie zapłacił już Narodowy Fundusz Zdrowia. Zawsze wtedy, kiedy Państwo płacicie u lekarza, w szpitalu, płacicie za jakąkolwiek usługę medyczną myśląc, że nie jest ona finansowana przez NFZ, warto wziąć rachunek. To może być podstawą do odzyskania pieniędzy.

Krzysztof Kopania, Prokuratura Okręgowa w Łodzi: Tego typu zachowania są również oszustwem, a więc przestępstwa, które zagrożone są surową karą, nawet do 8 lat pozbawienia wolności. Można także orzec obowiązek naprawienia szkody, co więcej – grzywnę. Tego typu przestępstwa są bowiem popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

Plansza

Lektor czyta informację [głos z offu]: Zintegrowany Informator Pacjenta – ZIP można znaleźć pod adresem internetowym https://zip.nfz.gov.pl

Wypowiedzi ekspertów

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi: Zintegrowany Informator Pacjenta to taka platforma gdzie nie tylko Państwo sprawdzają swoje wydatki, kontrolują wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia na Państwa leczenie, ale także możecie tutaj sprawdzić gdzie się leczyć bezpłatnie w całej Polsce. Te placówki są opisane nie tylko ze względu na to co leczą, ale też czy mogą się tam dostać osoby niepełnosprawne, czy jest winda, czy jest w pobliżu parking i jak tam dojechać.

Zintegrowany Informator Pacjenta pokaże także wszystkie recepty, z których Państwo do tej pory korzystali. Oczywiście recepty tylko na leki refundowane. Będą mogli państwo sprawdzić, czy na pewno te leki wykupiliście, czy na pewno są to leki wypisane na Was. To jest szczególnie ważne dla kombatantów, czyli osób które mają szczególne uprawnienia. Mogą sprawdzić na koncie ZIP, czy ich uprawnienia szczególne do leków nie zostały wykorzystane przez kogoś nieuprawnionego.

Ponadto na koncie w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta te osoby, które odbierają od nas kule, laski, protezy, wózki inwalidzkie mogą sprawdzić i upewnić się, czy upłynął już ten czas, kiedy mogą odebrać nowy przedmiot ortopedyczny.

Anna Leder, NFZ oddział w Łodzi [głos z offu; przegląd serwisów na stronie internetowej ZIP]: Jeśli Państwo zostawią nam swój adres email, możecie być pewni, że wtedy, kiedy będziemy organizowali jakieś akcje profilaktyczne, badania diagnostyczne zostaniecie o tym powiadomieni właśnie na podane przez Was konto mailowe.

Na stronie ZIP mogą Państwo dowiedzieć się wszystkiego o prawach pacjenta. O tym w jaki sposób poskarżyć się do Rzecznika Praw Pacjenta, do Narodowego Funduszu Zdrowia. Mogą Państwo tutaj także dowiedzieć się o wszystkich akcjach profilaktycznych, które organizuje Narodowy Fundusz Zdrowia na terenie całej Polski, o wszystkich badaniach profilaktycznych, do których się włączamy.

Grażyna Kondraciuk, Latarniczka Polski Cyfrowej: Uczymy Seniorów od trzech lat obsługi komputera. W tym roku szczególnie skupiliśmy się za założeniu profilu w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta.

Grażyna Kondraciuk, Latarniczka Polski Cyfrowej [głos z offu; widok na seniorów pracujących przy komputerach]: Jeździmy po województwie i uczymy jak założyć konto w ZIP. Konto w IZP jest bardzo potrzebne seniorom, ponieważ – nie da się ukryć, ale w późniejszym wieku zaczynają się bardzo różne choroby.

Celina Maciejewska, Latarniczka Polski Cyfrowej: Dla osób, które do końca nie są pewne, czy dadzą sobie radę, jest też wersja demonstracyjna. Czyli możemy zalogować się do wersji demonstracyjnej i jak to działa. Oczywiście wtedy nie mamy swoich danych, natomiast możemy popatrzeć, jak się w tym poruszać.

Elżbieta Dynowska, emerytka: To nie jest trudne. Wystarczy tylko pobrać login i hasło z NFZ i w systemie wszystko jest po kolei pokazane, co należy wprowadzać. Jest to „do przełknięcia” dla naszego wieku.

Zakończenie programu

Billboard: ABC Pacjenta. Program przygotowali: Anna Łukasik, Jacek Idziaszczyk, Aleksandra Dębska, Włodzimierz Cięciel, Piotr Tajsich, Grzegorz Tomczyk, Jadwiga Błachowicz. Realizacja TVP Łódź.

Billboard: Program powstał przy współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia w Łodzi.